top of page
Søg

SPIR - VEGANSK PRODUCENT BRUGER SKJULTE MSG TILSÆTNINGSSTOFFER





Skrevet af Oplysning om MSG onsdag d. 4 august 2021 kl. 01:18



SPIR, har du hørt om denne fødevare producent før?

Måske du har set deres veganske produkter i Netto f.eks, men husker du at kigge på hvad produkterne indeholder i deres varedeklaration?

Hvis ikke, så læs videre her

Eksempel på Spir´s skive ost varedeklaration:


"Ingredienser i Spir Skiveost:

Vand

Kokosolie (21%)

Modificeret stivelse (kartoffel, tapioka)

Havsalt

Olivenekstrakt ?

Ostearoma ?

Farvestof (E160a)."




Modificeret stivelse er et MSG tilsætningsstof og det findes i utrolig mange produkter alm og økologiske produkter.

Deruodver kan naturlig aroma/aromaer indeholde Maltodextrin, ethanol / alkohol eller glukosesirup, som er MSG, udfra min erfaring og viden, som jeg har fået oplyst af diverse fødevare producenter, som jeg har været i forbindelse med f.eks ØGO, Madame butterfly og Clipper teas.

Ekstrakter f.eks vaniljeekstrakt kan også indeholde MSG tilsætningsstoffer.

Her er nogle af Spir´s produkter, hvor der er tilsat MSG tilsætningsstoffer:












Vær opmærksom på hvad veganske producenter propper i deres ellers "naturlige produkter", som de nu markedsføre dem som og som vegansk.

Andre producenter, som også bruger MSG tilsætningsstoffer i deres produkter er:
Naturli, ØGO, Anglamark og Urtekram
Se de opdagede produkter her








Lær MSG navnene at kende og print evt. listen ud og brug den, når du er ude og handle og undgå de navne / tilsætningsstoffer:



Hvad siger forskningen, når vi taler om MSG?

Ja, du kan selv se Dr. Russell Blaylock´s video her

Han er neurokirurg og han har undersøgt det i mange mange år og han har også skrevet en meget god, informativ og forskningsbaseret bog: EXCITOTOXINS The Taste That Kill, den har jeg læst en del af, jeg foreslår at du gør det samme.






Jeg er selv MSG allergiker og jeg bliver meget syg af MSG og jeg undgår det fuldstændig den dag i dag, jeg skal ikke nyde noget af det, fordi jeg ved aldrig hvordan jeg reagere næste gang udover de kendte symptomer jeg får, som du kan læse nedenfor.
Jeg har undersøgt MSG til bunds i over 2 år nu og det er ikke små ting, som jeg har fundet ud af under min research.
MSG findes stort set overalt under mange navne, man ikke tror er MSG, f.eks gærekstrakt, citronsyre, hydrolyseret protein, maltodextrin, sojaprotein m.m, men også i ren form: mononatriumglutamat, som bruges som smagsforstærker i f.eks kims chips, haribo slik, modermælkserstatning fra Nestle, chokolade, medicin, vitaminer, plejeprodukter m.m

Hvordan reagere jeg på MSG, når det indtages?

- Hævelser i ansigtet især i den venstre side af kinden


(Der kan komme opsvulmning og jeg skal i hvertfald IKKE røre ved huden, når der kommer hævelser, fordi jeg kan mærke, der er noget nedenunder.)




Hævelserne kan vare fra nogle dage og op til 14 dage.


- Vægtøgning


(med det samme og kan ikke tabe mig i vægt.


Vægten falder, når MSG er fjernet igen fra kosten.)



- Udslæt eller knopper



- Rødme



- Kan spise løs af MSG-maden og kan ikke stoppe igen


(MSG gør også at man får lyst til at spise og blive mindre mæt)



- Ekstrem tørst


(Jeg kunne nemt drikke 2-3 liter vand på en aften, da jeg fik MSG dagligt eller meget ofte)




Den sidste MSG reaktion jeg havde varede i hele 2 uger, hvor hævelsen i mit ansigt gik op og ned og jeg tror faktisk også at mine ben hævede lidt op, fordi jeg synes at de blev mindre igen efter jeg fik hævelserne væk.



Jeg ser bestemt IKKE køn ud, når det er i udbrud.
Se eksemplet på den reaktiobn, hvor jeg fik hævelser i 2 uger."



- Oplysning om MSG.




Hvordan så jeg ud, da jeg indtog MSG og hvordan så jeg ud efter jeg er stoppet med MSG´en?
Min krop bliver dog ved med at blive mindre og mindre i takt med at jeg ungår MSG´en.




Nu kan du selv holde øje, når du handler ind i supermarkedet og prøve at undgå MSG´en, men du vil blive overrasket over at finde mange af MSG navnene, fra min MSG navne liste på næsten alle produkter.

Hold dig gerne opdateret på min hjemmeside, den du er på nu og via Facebook siden Oplysning om MSG, her kan du finde MSG produkter og MSG-FRI produkter.

Facebook:

Facebook gruppe:

Instagram:




Vil du gerne undgå MSG, så tag lige et kig på min MSG-FRI produkt liste her med over 200 produkter, som er rene og uden MSG:


Vh Oplysning om MSG.

274 visninger0 kommentarer
  • TikTok
  • YouTube
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram
  • Twitter Social Ikon
bottom of page